Regie Mortis – de recensie

maandag 11 april 2005 10u59 | Smetty en Lena | 8 reacties
.

RegieMortis Op Gent.blogt is er van alles te lezen. Sommige bijdragen lossen op in het geheel, andere weken discussies los of leveren amusante reacties op. Een post over een boek leverde in geen tijd 35 comments op met vooral lovende woorden. Gent.blogt nam het boek ter hand en onderwierp het aan een grondige doorlichting. Hier de mening van Smetty en Lena.

Smetty spreekt: Door al die lovende bijdragen op het eerste bericht over Regie Mortis was mijn aandacht onmiddellijk getrokken. Ik nam het boek mee op vakantie en las het bijna in 1 ruk uit.

Regie Mortis is een politieroman. Het verhaal speelt zich af op herkenbare plaatsen in Gent. De “literaire versie van Flikken” zou zeker een toepasselijke omschrijving kunnen zijn. Het boek volgt twee verhaallijnen: de misdaad enerzijds en een team uit het politiekorps dat belast werd met de zaak anderzijds. Net zoals bij Flikken is de relatie tussen de agenten onderling een belangrijk deel van het verhaal.

De misdaad dan. Het verhaal begint met een diefstal bij de rijkere inwoners van Gent. Niet snel daarna escaleert het geweld en eindigt met de moord op een medewerker van het café “‘t Gordijn”. De medewerkers van dit café en het aanwezige toneelgezelschap zullen een belangrijke rol spelen doorheen het verhaal. Bij de politieagenten volgen we vooral hoofdinspecteur Jan Hoffer en rechercheur Tina Van Tacq, die niet alleen professioneel met elkaar in aanraking zullen komen.

Hoe het afloopt kunnen we natuurlijk niet verklappen. Het boek leest in elk geval als een trein. Ik kon er niet met stoppen, het moest uit. Katrien heeft een erg visuele manier van schrijven waardoor je helemaal betrokken geraakt bij het verhaal. Dat het zich afspeelt in Gent maakt het er alleen maar interessanter op. Van sommige locaties vroeg ik me echt af waar het zich zou kunnen bevinden. Het boek leest bijna als een scenario. Samengevat zou ik zeggen: visueel, vlot en spannend.

Lena spreekt: Gent.blogt was nog maar net uit de startblokken en ik vond in mijn bus een flyer voor een boek. Nu, veel flyers krijg ik niet in mijn bus, zeker niet van boeken en nog veel minder van Gentse boeken. Als boekenwurmpje en als Gent-fan was dat een kans dat ik niet kon laten liggen.

Het boek leest – zoals Smetty het zegt- echt als een trein. Katrien heeft een hele vlotte schrijfstijl en je moet je dus niet door ellendig moeilijke zinnen worstelen. Extra troef is uiteraard dat Gent een centrale rol speelt in het verhaal. Sommige plekken herken je dadelijk (theater ‘t Gordijn!) en de beschrijvingen zijn dan ook heerlijk. Van andere plekken wil je de kaart nemen van Gent om te zien waar het zich precies afspeelt. Misschien was dat nog een ideetje geweest, een plannetje in het boek?

Het boek is goed, echt goed, maar om super te zijn ontbreekt het nog aan iets. Soms vond ik de schrijfstijl iets té eenvoudig, waardoor het teveel leek of ik een jeugboek aan het lezen was. Bij enkele wendingen in het verhaal had ik een eigenaardig gevoel, vond ik niet helemaal kloppen. En af en toe had ik er een Flikkengevoel bij: heerlijk omdat het in Gent is, maar het scenario kan beter…

Maar alleszins: dit smaakt naar meer. Ik kijk vol ongeduld uit naar het volgende boek van Katrien. En ze heeft ons beloofd dat het over Gent zal gaan!

Het boek en enkele interessante locaties inspireerden ons tot een podcast. Weldra te beluisteren op deze weblog.

Info:
Te koop bij alle Standaard Boekhandels en Fnac Gent.

Eerdere berichten over Regie Mortis: klik hier

© 2005 GENTBLOGT VZW

8 reacties »

1. Reactie van Katrien

Hartelijke dank aan Smetty en Lena en alle andere gentbloggers. Als (beginnend) auteur is iedere vorm van kritiek enorm belangrijk. Ik lees elke opmerking aandachtig en stel die dan in vraag: kan ik akkoord gaan of niet? Hou ik er rekening mee of niet? Daarom zou ik alle lezers dan ook willen uitnodigen hun mening te spuien via gentblogt of via mijn mailadres. Ik kan altijd bijleren.

2. Reactie van i.

ik ga er binnenkort in beginnen zie!

3. Reactie van tony

aan alle bloggers, die dit boek hebben gelezen ( of misschien nog niet). als regisseur van de monoloog ‘ de moorden van beernem’, van de hand van Katrien Ryserhove natuurlijk, heb ik het genoegen katrien goed te kennen. katrien, staat open voor kritiek, zowel positief als negatief. ze heeft de kwaliteit om te luisteren naar menigen van anderen. daardoor behaald ze steeds meer succes. schrijf dus maar veel reacties ( maar lees eerst het boek natuurlijk)!
    en voor katrien zelf:… ook al is de weg niet altijd gemakkelijk, ge zijt een bewonderenswaardige MADAM!