De Dampoort, zo rond 1940

dinsdag 19 april 2005 1u25 | Huug | 47 reacties
.

Frederiek Wolff stuurde ons een foto van de Dampoort met volgende uitleg:
“Ik heb ooit voor familie eens een oude foto van Gent Dampoort moeten digitaliseren. Hier zie je de Dampoort van in de jaren stillekes, ik heb geen idee wanneer het genomen is aangezien ik zelf nog maar zo’n 20 jaar oud ben en de grootste drastische verandering ooit aldaar was het weghalen van de fly-over en de gebouwen van de NMBS. Misschien dat iemand een nauwkeurige datering kunnen geven?”

Wat een héérlijke foto. Wat was het nog lekker rustig op straat! Als je kijkt naar de auto die er staat en de reclameborden op de brug dan schat ik dat die foto genomen moet zijn tijdens het interbellum. (Of erna…)
In de pipe-line: nog meer foto’s van in de Veldstraat! Blijven opsturen!

© 2005 GENTBLOGT VZW

47 reacties »

  1. Reactie van G.C.

    1942 denk ik.

  2. Reactie van Huug

    Wel, het is overduidlijk een Citroën Traction Avant.
    De Traction Avant werd van 1935 tot 1955 gemaakt.
    Maar vermits het zo stil is op straat zou de foto weleens tijdens de oorlogsjaren getrokken kunnen zijn… idd.

  3. Reactie van Rb

    Kruger Pils (reclame op brug) is dat geen duits bier…?

  4. Reactie van i.

    dat vind ik nu altijd zo raar é: dat mannen dingen weten als “dat is duidelijk een citroën traction avant; en die werd gemaakt van 1935 tot 1955″. Ik kom zelf niet verder als: “dat is nen otto. nen ouwen.”

  5. Reactie van Huug

    Jamaar i. Deze was nu ook niet zo moeilijk hé: dat waren de alleréérste auto’s met voorwielaandrijving… En wereldberoemd geworden door achtervolgingscenes in films zoals ‘la Grande Vadrouille’ met o.m Bourvil en Louis de Funès. En ook nog in films met Jean Gabin.

  6. Reactie van i.

    nen otto dus.

  7. Reactie van Huug

    En nu ik toch op dreef ben:

    Kruger Pils was van de brouwerij Piedboeuf (bruin bier 5,00%)
    De familie Piedboeuf speelde in 1445 een grote rol in de geschiedenis van Jupille maar het is pas vanaf 1812 dat de familie betrokken raakte bij het bierbrouwen via de werkplaats voor brouwersgereedschap die werd uitgebaat aan de stadsrand van Jupille.
    De kwaliteit werd alom bekend. Nieuwe werkplaatsen zagen het licht in Aken en Düsseldorf met het oog op die andere grote biermarkt in Duitsland. De stap naar het eigenlijke bierbrouwen was klein. Het water uit de bronnen van Jupille was puur en zuiver; gerst en hop groeiden in de omgeving. In 1853 stichtte de familie Piedboeuf de brouwerij die heden nog steeds haar naam draagt.
    In 1988 fuseerde Piedboeuf met Artois uit Leuven.

  8. Reactie van i.

    auto’s en bier. een echte vent, onze huug. ; -p

  9. Reactie van Lena

    Inderdaad i. Nen otto. Volgens mij ééntje waar H. jaloers op is.

  10. Reactie van Brysse A.

    ” Krüger “was een brouwerij die gevestigd was te Eeklo (thans verbouwd tot … ). Kruger was zeker niet Duits. Mogelijk verwijst het naar de Zuid-Afrikaanse vrijheidsstrijder.

    • Reactie van Arne

      De kruger brouwerij was inderdaad gevestigd in Eeklo.Nu is deze verbouwd tot een winkelcomplex “het kruger complex” genaamd; van de gebrouwen bieren van toen,blijft voor zover ik weet nog enkel kruger export over, dit is nog altijd veel te vinden in café’s in de streek rond Eeklo, het meetjesland.

    • Reactie van Clay

      Inderdaad genoemd naar de Zuid-Afrikaanse vrijheidsstrijder : op de flesjes staat ook een huifkar van de Boeren. Krüger export is nog steeds verkrijgbaar…

  11. Reactie van Cedric

    Tijdens de oorlog moesten de lichten toch geblindeerd zijn ? Zo te zien is dat niet het geval, evenmin bij de tram. Nog van die foto’s ! Melancholie !

  12. Reactie van Huug

    @A. Brysse (toch niet de oud-leraar aan het Sint Barbara ?)

    U heeft gelijk: Brouwerij Kruger was gelegen in de Stationstraat 82 te Eeklo. Gesloten in 1993.

  13. Reactie van Cedric

    En ja, nog vergeten… Wat doet Esso daar ? Een Amerikaanse petroleumleverancier tijdens de bezetting ? Nee, die foto is van na de oorlog…

  14. Reactie van Lena

    En om er volledigheidshalve aan toe te voegen: sedert een paar jaar is er op het domein van de vroegere Krüger-brouwerij een winkelcentrum in Eeklo. Genaamd het Krüger-centrum.
    Gelukkig was ik toen al weg uit Eeklo.

  15. Reactie van Jeronimo

    ja jongens foot’s uit de oude doos…het blijft me fascineren!

  16. Reactie van Huug

    @Cedric over ‘Esso’. Daar had ik nog niet over nagedacht. Goed gezien.

  17. Reactie van tony

    ja huug, woar olde gij altijd al die schuune eiwe fotootses? ze zoen den diene beter vergruute en an de dmpuurte angen mee de slogan :’ toens woas t’ nog minder gevoarlaak!’T

  18. Reactie van G.C.

    Deze foto kan wel tijdens de oorlog genomen zijn, je denk toch niet dat de Duitsers alle Amerikaanse symbolen (waaronder Esso) tegen de vlakte gesmeten hebben? Komaan, in een oorlog heeft men toch andere bekommernissen? Maar goed, het blijft gissen…

  19. Reactie van LUVW

    “Krüger export” is nog altijd te krijgen in sommige dorpsherbergen!!

  20. Reactie van Cedric

    Indien het Esso logo van voor de oorlog zou dateren zou het niet deze vorm hebben. Toen was het logo vergelijkbaar met het Coca Cola logo. Het logo zoals we dat nu kennen deed pas haar intrede in 1952. De foto dateert dus ten vroegste van begin de jaren vijftig.

  21. Reactie van Bruno

    Sjieke foto.
    Wie er nog wil zien:
    https://www.beeldbankgent.be

  22. Reactie van Cedric

    De creatie van een beeldbank voor de stad Gent staat wel mooi op het jaarverslag van de dienst en je kan er zelfs persbelangstelling mee krijgen maar de gebruiksvriendelijkheid en het nut ervan is onbestaande. Oude operadiva’s ? Porseleinen visitekaartjes ? Bouwplannen ? Is het echt nodig daarvoor schaarse financiële en menselijke middelen aan te wenden om die op het internet te publiceren ? Waarvoor publiceert men geen nuttige info zoals genealogische informatie ? De bouwplannen en de stadsgezichten zijn quasi niet uitvergrootbaar en dus onbruikbaar. Ik heb al meerdere malen gepoogd nuttige en/of interessante info van die beeldbank te verkrijgen en ben telkens van een kale reis thuisgekomen.

  23. Reactie van Bruno

    Oei, ‘k vond het nochtans leuk om een oude postkaart van de dampoort terug te vinden in de databank.
    Het is al een hele stap vooruit dat je dat kan opzoeken en bekijken via internet, vind ik.
    Als je de prent echt wil hebben, dan kan je misschien een mailtje sturen voor een groter formaat?
    De vergrotingsfunctie op de site werkt voor mij meer dan voldoende.
    Just my 2 cents…

  24. Reactie van i.

    ik vind het ook vooral fun, die beeldbank. Veel mooie plaatjes: i. likes.

  25. Reactie van limoenman

    even nog over de traction avant;
    het betreft een model met de grote koffer achteraan, pas ingevoerd vanaf productiejaar 1952 op dat type. de foto moet dus zeker van de jaren ’50 dateren.

  26. Reactie van Huug

    ‘t Is moeilijk,’t is moeilijk. Een collega van me wist me te vertellen dat Vermouth Martini (reclame bovenop de derde doorgang: te lezen v.l.n.r.) pas in de jaren ’50 in Belgie werd ingevoerd. Anderzijds: was het in de ’50-ties dan zo erg kalm aan de Dampoort ? Ondertussen heb ik op de website van Esso hun geschiedenis wat zitten opzoeken en daaruit blijkt dat ze wél degelijk tijdens de oorlog actief waren. Mmm… rara…
    We zouden eens moeten nagaan welk type tram dat op de foto is en wanneer die in Gent beginnen rijden zijn.

  27. Reactie van Huug

    Cedric schreef: “Indien het Esso logo van voor de oorlog zou dateren zou het niet deze vorm hebben.”
    Sorry hoor: kijk maar eens op de laatste foto van deze site:
    https://www.gassigns.org/esso.htm
    1934, alstublieft !

  28. Reactie van Cedric

    Het 1934 (en we zijn hier 6 jaar voor het uitbreken van de oorlog) logo dat je gebruikt is een Amerikaans logo, geen Europees. Bovendien maakt het melding van Standard Oil, wat de oude benaming is van Esso (de laatste letters betekenen juist Standard Oil). Het is geen unicum dat petroleumlogos in Europa en de USA verschillend zijn. Zo deed het oude Caltex logo opnieuw zijn intrede in de USA en niet in Europa. De Europese verbruikerssmaak was niet zo modern in Europa dan in de USA en de introductie van het moderne logo gebeurde dan ook later. Bovendien zijn de pompen die je ziet links links van het moderne na-oorlogse type. En ik zwijg dan nog van de Citroen traction avant type 1952 en Martini natuurlijk.

    Als je beweert dat Esso nog actief was gedurende de oorlog dan even dit : “Not only World War I, but also World War II hit the business world very hard. Neither of the Standard Companies was spared. In the first weeks of war, fighting and bombing caused considerable damage to the installations in Antwerp, Rotterdam and Amsterdam. The three cities were either heavily damaged or totally destroyed and many employees lost their lives. Several tankers were sunk in oceans around the world. By the end of the war, there was little or nothing left of either company. The vehicles and tankers had been requisitioned”.

    En meer bepaald mbt de Benelux : “In 1953, the company that had incorporated Esso into its name ”

    Dat er zo weinig verkeer is is geen argument : de foto werd vroeg in de morgen genomen en in 1952 waren er hoe dan ook minder auto’s dan in 2005.

  29. Reactie van thijsbaert Georges

    Kruger was een brouwerij die gevestigd was in Eeklo.Een kwaliteits bier die tot in de jaren 70 zeker nog bestond.Ik drink zelf nooit bier maar heb er altijd horen op”stoeffen”.

  30. Reactie van Jordi

    idd Kruger Export kan je nog steeds krijgen is nog steeds lekker

  31. Reactie van marc

    “Esso (de laatste letters betekenen juist Standard Oil).”

    Klopt niet echt. Esso is wel degelijk de afkorting van Standard Oil, maar dan de fonetische [es - o]. De mensen van het Gentse Remarkable (www.remarkable.be) zijn daarin trouwens heel erg thuis.

  32. Reactie van Cedric

    32 reacties, is dat een record ?

  33. Reactie van w0lfie

    Wow, mijn foto bracht wel veel reacties teweeg :D
    I like that! ‘k Vond het best intressant om meer te weten te komen over deze foto. Merci hé mannen (en vrouwen)!

  34. Reactie van Huug

    @wOlfie: ja. Maar nu weten we nog altijd niet wanneer… :-(

  35. Reactie van Cedric

    zekere conclusie : de jaren vijftig.

  36. Reactie van Ad

    Dat Esso uithangbord hing vermoedelijk bij een garage. Was dat toen al “Verly” een citroengarage, die ondertussen ook al lang verdwenen is.

  37. Reactie van Roland

    Hei Jongens,
    Kruger was een brouwerij in Eeklo, dus niet zo ver van Gent hé, ik heb België in 1960 verlaten en ben er nooit teruggekeerd, tenzij op familiebeziek, maar de brouwerij ,Kruger ken ik zeker nog, ik reed er elke morgen langs op weg naar school. Van waar die uitwaai naar Jupiler en Piedboeuf ? Zinsverbijstering, misschien later door die brouwerijen opgekocht en de kelder in gewerkt.
    Concurentie doden hé,
    Groeten,
    Roland

  38. Reactie van kuifje

    foto genomen op 11 april 1953 8.38 am, zelf genomen.
    Nu goed?

  39. Reactie van Jean Marie DE WULF

    Het Citroën traction avant had vier hoofdmodellen: de Légère, de Normale, de Familiale, en cabriolet-décapotable. Elk naar lengte verschillend.Hier staat de Normale.
    Daar stond inderdaad een Citroën garage en merk-onderverdeler : “Verrue”. Een familiegenoot baatte ook de Citoën-garage “Adens-Verrue” in de Benardstraat, later met inkom in de Leeuwstraat.
    De geschiedenis van de Gentse en Oost-Vlaamse brouwerijen zou wel eens de moeite waard zijn om in een boek te verschijnen. De meeste waren familiebedrijven en evolueerden naargelang de familiale karakters en belangstellingen.
    Naast de reklame van “Krüger” hangt ook de naam “Excelsior” o.a. van de familie Vanderstricht.
    Naast de brouwerijen geven de stokerijen ook nog een gelijkaardige historische evolutie.

    • Reactie van Gaëtan

      En nog in dezelfde familie: garage Julien Adens (ook Citroën)aan de Kortrijksesteenweg komende van de Sterre, net voor het kruispunt met de Sint Pietersaalststraat. En om het plaatje helemaal compleet te maken: in Wetteren is er later ook nog een Citroën-garage Verrue geweest. Garage Verrue aan de Dampoor heeft zeker bestaan tot midden de jaren 70 (mijn Citroën Dyane werd daar nieuw gekocht). Adens in de Leeuwstraat verdween in 1999, Julien Adens sloot al vroeger (begin jaren 90) en Verrue in Wetteren is ondertussen ook al een tiental jaar weg…

      • Reactie van Marc

        Dat zal zeker kloppen ! Ik heb begin de jaren 70 nog een puber-relatie gehad met de dochter Katie van garage Verrue aan de Dampoort. Tot mijn spijt is alle contact nu verloren :(

  40. Reactie van Annemie De Porre

    Op de website van de stad https://www.gent.be staan heel wat “nuttige” genealogische gegevens o.a. de trouwboeken (91.898 huwelijken 1584-1796) en de begraafboeken van de Alexianen: Stad Gent > Bezoeken > Gentse geschiedenis > Stadsarchief > Zoeken in archieven.

  41. Reactie van Freddy

    Ik ken de geschiedenis van “den krüger” vrij goed (ben van die kanten), maar waarom het mij moeilijk maken als wikipedia een vrij goed overzicht geeft… :
    brouwerij krüger op wikipedia (als dit niet aanklikbaar zou zijn: https://nl.wikipedia.org/wiki/Brouwerij_Krüger :-) )

  42. Reactie van KurtVB

    Deze foto is genomen in 1954. Althans dat is het jaartal dat op het origineel geschreven stond op de achterkant.