TMVW

dinsdag 27 december 2005 19u15 | Huug | 31 reacties
Trefwoorden: , , .

Hallo zeg , ook al Uw rekening van ‘t Water (TMVW) binnengekregen?

Ik wil niet zagen, maar toen ik het zag viel ik toch eventjes van mijn stoel. Voordat iedereen gaat bellen.
Het klopt. Helaas, het klopt. Ze hebben ons de waterzuiveringskosten voor het heel jaar 2005 ineens aangerekend. Daarom.
Hadden ze toch eerst eens kunnen zeggen. Schone kerstcadeau, mijn oren!
Een tip: betaal in schijven. Het kan.

© 2005 GENTBLOGT VZW

31 reacties »

  1. Reactie van Cedric

    Nee, maar nu maak je mij wel ongerust.

  2. Reactie van tom

    Waterzuiveringstaks en milieuheffing = in mijn ogen gelijk; 2 x cash in 1 jaar, ze hebben ons goe liggen !!

  3. Reactie van Annick

    ze willen zelfs mensen die het al gestort hebben, terugbetalen om het verschuldigde alsnog in schijven te betalen. Kan alleen maar in België me dunkt!

  4. Reactie van krisvd

    ‘t zal waarschijnlijk inderdaad wel juist zijn, maar ik ga wel van zo’n 90 euro in drie maand naar 194 euro.
    ‘t zal waarschijnlijk inderdaad wel juist zijn, maar misschien was het raadzamer geweest om op die tussentijdse (eerste afrekening) een detail in bedragen weer te geven waaruit die is opgebouwd.
    Als je in schijven wil betalen, betalen ze dan eerst in schijven terug :)

  5. Reactie van Jean Marie de Wulf

    In Belgie worden de burgers meestal(?) om de maand betaald. Waarom kunnen “ze” niet onmiddellijk de bedragen en de stortingen per maand laten gebeuren, meer en meer kan zoiets zelfs automatisch.

  6. Reactie van Frank Lateur

    Ik heb al een eerste rekening van TMVW ontvangen in oktober. Op de rekening stond verder geen woord van uitleg, enkel de periode en het – wel erg hoge – bedrag.

    Ik heb nog diezelfde dag contact opgenomen met TMVW. Daar wisten ze me te vertellen dat naast de verhoogde waterprijs, ook de taksen en heffingen voor heel 2005 ineens werden geïnd.

    Het bedrag van de taksen en heffingen was – wat mij betreft – drie keer hoger dan mijn forfait voor mijn waterverbuik. En dan ben ik nog spaarzaam op water en heb een laag verbruik…

    Bovendien wisten ze me te vertellen dat er me nog een aangename verrassing wacht. Ook de heffingen voor een groot deel van 2004 zouden nog niet zijn geïnd, dat zou bij de volgende afrekening gebeuren. ‘k Zal nieuwjaar mogen vieren met spa bruis en zalm van den aldi.

  7. Reactie van Frank Lateur

    Tegelijk wil ik ook – in tegenstelling tot Huug – aan iedereen vragen om wel degelijk te bellen naar TMVW. Bel en vraag om uitleg over de factuur, in detail!

    Toen ik ze belde in oktober heb ik namelijk gevraagd of er niet nog al veel mensen gebeld hadden. Ik was de eerste, zo werd me verteld, en dat verbaasde me ten zeerste. Als ik een dergelijk hoge factuur in de maag gesplitst krijg, zonder een woord van verduidelijking, vraag ik om uitleg. En dat zou iedereen moeten doen.

    BERICHT AAN ALLEN: BEL NAAR TMVW, VRAAG OM VERDUIDELIJKING EN UIT JE VERONTWAARDIGING!

  8. Reactie van yves

    Wij kregen maanden voor onze afrekening minstens twee voorbereidende brievenvan de TMVW. We waren dus gewaarschuwd. Ik vond deze communicatie vrij degelijk.

  9. Reactie van geraard van heusden

    klein vraagske

    mag de huisbaas die waterzuiveringskosten doorrekenen naar huurders ??

    iemand een idee ?

    GvH

  10. Reactie van Huug

    @Yves: Ik heb de brieven en de folders ook gekregen en gelezen maar dat ze de innning van 2005 in één keer gingen doen is me dan tochwel totaal ontgaan.

  11. Reactie van Cedric

    Geraard, het antwoord is simpel : kijk naar je cotract. Wat staat er precies over de voorzieningen?

  12. Reactie van yves

    @ Huug: de lieve briefjes van TMVW nog es nagelezen. Màànden geleden was er een brief met folder: “klare taal over de geïntegreerde drinkwaterfactuur.” Dat was toch een gecompliceerde boterham.
    Belangrijkste info: vanaf 1 jan 2005 betaal je voor waterlevering en afvalwater in één keer. VOOR 2004 BETAAL JE NIETS VOOR JE AFVALWATER. Voor de resterende maanden van 2003 kan je nog een afrekening krijgen van de VMM (Vlaamse MilieuMaatschappij). Ikzelf kan dus nog een rekening verwachten voor 8.5 maanden van 2003. Dat ze 2005 in één keer innen kan ik met moeite geloven, ze innen ze wel terzelfdtertijd met het drinkwater, terwijl er vroeger een jaar vertraging op zat. Maar als cado betaalt niemand voor 2004.

    Een paar weken voor de eerste betaling (per domiciliëring) meldde een brief hoeveel en wanneer er van de rekening zou gaan.

    Effe rekenen: 122€ op 11dec, 122€ op 16feb en een meteropname rond 14april, gevolgd door een eindfactuur.
    In 2002/2003 verbruiken we 130m³ water, en dat kost ons 138.33€ Electrabel plus 88.37€ VMM. Samen: 226.7€, ofte 1.74€/m³. De kloof lijkt inderdaad groot.
    a De waterprijs is sinds april 2003 flink gestegen.
    b Ik vermoed dat de TMVW -net als alle andere energieleveranciers – in de voorschotten goed naar boven afrond.
    Dat lijkt me het enige redentje tot klagen.

  13. Reactie van filip

    @ geraard v.h.
    ‘t is simpel, net zoals de milieuheffing, de verbruiker (i.e. de bewoner dus de huurder) moet betalen. Misschien enigszins wat te voorbarig, want ik heb die factuur of dat aanslagbiljet van tmvw nog niet gezien, maar ‘t lijkt me toch logisch.

  14. Reactie van Frank Lateur

    @yves: degelijke communicatie? Ahum?

    In de voorgaande brieven werd inderdaad vermeld dat de meteropname, facturatie enz. voortaan door TMWV zelf gebeurt en dat heffing op afvalwater wordt opgenomen in de drinkwaterprijs. Maar die zaken wist ik al, ik volg de actualiteit.

    Waar ik het over heb, is de gebrekkige informatie bij de facturatie. Ik weet immers graag waarvoor ik betaal. Op de rekening stond niets meer dan: “totaal voor de periode…”

    Dan stel ik me de volgende vragen. Welke heffingen heb ik met dat bedrag reeds betaald? Welke zullen nog volgen? Hoe hoog is mijn forfait voor het waterverbruik (zonder taksen) nu precies? Allemaal essentiële zaken, lijkt me, waarover door TMVW met geen woord werd gecommuniceerd.

    Zolang we maar betalen… en dan nog liefst met domiciliëring, want wij – idiote consumenten – zouden het toch maar vergeten.

  15. Reactie van yves

    @ Frank “Welke heffingen heb ik met dat bedrag reeds betaald? Welke zullen nog volgen? Hoe hoog is mijn forfait voor het waterverbruik (zonder taksen) nu precies?”

    Kan ik in volgen.
    Alleen krijg je bij ALLE leveranciers van elec, gas etc pas duidelijkheid over preciese tarieven bij de eindfactuur.

    De persoon die je info gaf over heffingen van 2004 kende zijn/haar lesje niet goed vrees ik, maar goed, je was dan ook de eerste. Ik krijg steeds meer medelijden met die callcentermensen, al zijn die van TMVW wel degelijk in dienst bij TMVW.

  16. Reactie van krisvd

    @Frank en Yves
    Mij stoorde vooral ook de eenvoudige mededeling: ‘totaal bedrag’.

    Het klopt dat ze vooraf via brief en brochure een poging hebben ondernomen om ons te informeren, maar voor zover ik me herinner heb ik daar ook geen bedragen in gelezen.

    En daar wringt het schoentje in hun communicatie, je krijgt een totaalbedrag voorgeschoteld, dat veel hoger ligt dan je verwacht, maar je moet zelf gaan uitzoeken hoe het is samengesteld.

    Medelijden is ook wel het juiste woord voor de telefoondesk van TMVW, die mensen krijgen als eerste lijn niet enkel te maken met heel wat ontevreden klanten, ze mogen nu ook al in het weekend gaan werken omdat ze niet door de te verwerken oproepen geraken. Frank was misschien wel de eerste, maar zeker niet de laatste! En ze nemen 80 % van alle inkomende gesprekken binnen uiterlijk 20 seconden op. :)

  17. Reactie van Tom

    @ geraard.

    geloof het of niet, maar een huisbaas mag alles doorrekenen behalve zijn grondlasten.
    Ik ben eens in een appartement gehuurd, en daar had de eigenaar het jaar daarvoor net een nieuwe CV ketel laten installeren. Die werd dus helemaal doorgerekend aan de huurders. Toen ik belde naar de huurwinkel, bleek het nog te kunnen ook!!
    Ik ben dan maar gaan sparen voor een huis…

  18. Reactie van Jean Marie de Wulf

    Dit is toch logisch: het is toch de huisbaas niet die het verbruik van uw water regelt. Over die CV ketel: ook dat is logisch de huurder heeft het gebruik van een voorwerp door de huisbaas gefinancierd: de economische regel zegt dan dat dit bedrag over meerdere jaren terugbetaald wordt. Daarom moedig ik iedereen aan zelf eigenaar te worden. Dan kunt ge alles maar aan uw eigen verwijten!

  19. Reactie van filip

    Ergens gelezen in het boek ‘Wonen aan de onderkant’. Hoofdzakelijk zijn er twee soorten van huurders. Aan de ene kant jonge, startende gezinnen die inderdaad hun wooncarrière beginnen met iets te huren om dan te sparen voor een eigen woning, en aan de andere kant de ‘armere’ huurders die zich gewoon nooit een eigendom zullen kunnen permitteren en hopeloos wachten op een sociale woning wegens een onvoldoende aanbod op de sociale huurmarkt. Dus dat iedereen eigenaar kan worden, is niet realistisch. Er zijn dus nog gelukkigen die het aan de verhuurder kunnen verwijten.
    En wat die cv-ketel betreft, daar moet de huurder niet voor tussenkomen, maar de verhuurder kan bij het sluiten van een huurcontract dat wel in de huurprijs verrekenen, omdat de huurprijzen niet gebonden zijn aan objectieve criteria.

  20. Reactie van Stan

    Aan alle gedupeerden uit Gent.

    Ook bij ons viel een wel heel hoge waterfactuur in de bus.

    Eigenlijk moet TMVW niet bij de consument zijn om hun sanneringsbijdrage te innen.

    Het zit nl. zo: tot en met oktober stond Electrabel in voor de inning van de drinkwaterfacturen. Zij moesten vervolgens dat bedrag doorstortten aan TMVW.

    Nu blijkt dat Electrabel de sanneringsbijdrage niet heeft doorgerekend en dus niet aan tmvw heeft doorgestort.
    Wij hebben aan Electrabel onze schuld betaald in de veronderstelling dat dit het juiste bedrag was. Indien Electrabel vergeet om ons iets aan te rekenen moeten zij daar maar de gevolgen van dragen.

    Dit is eigenlijk niet de zaak van de consumenten.

    TMVW moet de sanneringsbijdrage tot en met oktober maar gaan zoeken bij Electrabel omdat wij bevrijdend betaald hebben aan Electrabel.

    Het enige wat TMVW mag vragen van de consumenten is de sanneringsbijdrage van november en december en niet die van januari tot oktober 2005.

    Wat te doen?

    Ik weet het ook niet precies.
    Alleszins moet je je facturen protesteren! Elke maand een gewone brief sturen naar
    TMVW
    Stropkaai 14
    9000 GENT
    en daarin vermelden dat je de tussentijdse factuur van (datum) uitdrukkelijk protesteert omdat je niet akkoord bent met de samenstelling van het bedrag.
    Veel meer moet daar niet instaan.

    In de tussentijd ga ik eens uitzoeken of er een ombudsdienst bestaat en of er bij de FOD Economie gehoor te vinden is voor de klachten.
    Kruip dus allemaal in je pen en protesteer de facturen!

    Tot binnenkort met een update

    Stan

  21. Reactie van joeri

    Vroeger moest je de heffing op het afvalwater apart betalen nu zit die verrekent in de prijs per kuub. Dus hoe hoger het verbruik hoe meer je betaald. Volgens het principe de vervuiler betaald. Om de overheid geen geld meer vrijmaakt voor riolen is er nu ook nog een soort rioolbelasting om jouw afvalwater door het systeem te laten vloeien. Heb je een eigen waterzuivering dan hoef je geen van beiden te betalen! Mooi systeem vind ik want ik hoef op deze manier te betalen voor een ander zijn ongeremd waterverbruik!
    Blijkbaar is water net als benzine nog niet duur genoeg als ik zie hoe mensen deze kostbaarheden blijven verspillen!

  22. Reactie van Hinderyckx Gillis

    Ga inderdaad akkoord met het principe dat een klant recht heeft op een gedetailleerde factuur, dat het nu een jaarlijkse afrekening of een periodieke factuur betreft maakt in wezen niets uit.
    Een factuur moet steeds gedetailleerd zijn, dit simpelweg opdat de klant een degelijke controle kan uitvoeren op zijn factuur, dit aangezien computers en zeker niet mensen niet onfeilbaar zijn en er dus fouten kunnen zijn in de aanrekening.
    Weet er hier iemand indien er een ombudsdienst of dergelijke bestaat, hetzij voor water hetzij voor consumentenzaken?

  23. Reactie van Jeroen Van Cauwenberghe

    Zwijg mij van TMVW… Eerst deden ze mij betalen voor twee waterleidingen terwijl ik er maar 1 heb. Ze zijn komen kijken en zeiden dat ze het gingen oplossen. Heb dan even later een creditnota in de bus gekregen, maar heb tot op vandaag nog niets terug gekregen. Integendeel: ik krijg faktuur na faktuur, bellen haalt ook niets uit, want ze nemen niet op en hun e-mail lezen ze ook al niet. Ik voel me genoodzaakt om een aangetekende zending te sturen…

  24. Reactie van GuidoVP

    @ Filip: je hebt gelijk met wat je zegt over huurprijzen. Men ziet de financieel draagkrachtige huurder graag komen, die heeft de meeste keuze. Resultaat: hij spaart zijn huis bijeen.
    Aan de andere kant heb je huurders die het financiëel nooit zullen rooien. Het gaat hier om een groep die steeds groter wordt. Niet alleen leefloners maar ook mensen die failliet gaan, gescheiden
    zijn, hun schulden niet meer kunnen betalen, invaliden,
    eenoudergezinnen of gezinnen met één inkomen, etc.

    Voor mij is het duidelijk: er is nood aan woningbouw projecten die omvangrijk genoeg zijn om in te spelen op bepaalde noden.
    Niet het systeem om bij een nieuwe verkaveling 40% gronden gedwongen te verkopen aan kostprijs maar door in een wijk bv. 200 woningen te bouwen volgens correcte marktprijzen. Hoe beter de ligging, de oppervlakte en het confort hoe hoger de prijs. Op die manier krijg je een aanbod dat gaat van vrij goedkoop naar vrij duur. Zo vermijd je ook gettovorming.

    En wat die factuur van TMVW betreft: wat met de ombudsvrouw?
    De Mammelokker wenkt!

  25. Reactie van Jean Marie de Wulf

    Ik heb inderdaad zoals iedereen denk ik nog altijd niks begrepen van die facturen.
    Wat goedkoop wonen betreft: mirakels bestaan niet! Wil men kwaliteit , geen avonturen: duurder; goedkoop bouwen is toch altijd nog duuder. De enige manier om niet te duur uit te vallen is meer bouwen, het groter aanbod verplicht tot dalen van de prijzen.

  26. Reactie van Kurt

    Per toeval botste ik op dit onderwerp in deze Blog. Ik ga hier geen commentaar geven op de TMVW of op andere drinkwaterbedrijven in het algemeen. Ik werk zelf in een dienst die mensen aan de lijn krijgt met problemen of vragen omtrent de (integrale) waterfactuur, weliswaar bij een andere watermaatschappij. In de items die hier aangehaald worden bemerk ik de terugkomende vragen, opmerkingen en discussies die ook wij te horen krijgen. Wij proberen iedereen van een gepast en duidelijk antwoord te voorzien, maar beseffen maar al te goed dat een kleine minderheid met vragen en/of ongenoegen blijft zitten. Vandaar dat ik enkele dingen uit de bijdragen van andere mensen ga citeren en kort van commentaar ga voorzien. Vele van de onderwerpen zijn trouwens toepasbaar op de verschillende maatschappijen die Vlaanderen telt.

    Frank Lateur zegt:
    op 28-12-2005 om 14:35
    “Tegelijk wil ik ook – in tegenstelling tot Huug – aan iedereen vragen om wel degelijk te bellen naar TMVW. Bel en vraag om uitleg over de factuur, in detail!”

    Zeker doen! De verbruiker heeft recht op deze informatie. Bovendien zorg je er voor dat een aantal mensen werkzekerheid krijgen, en geef je een signaal naar het bestuur van de maatschappij, om de punten waar het wringt bij te werken, hoewel dit dikwijls een log en tijdsrovende zaak is. Het is trouwens in vele gevallen zo (bij ons toch) dat na telefonisch contact de klant bekoelt en inziet dat zijn vraag terecht is, doch dat zijn ongenoegen voorbarig was. België is nu eenmaal een land van ongenoegen en vooroordelen.

    tom zegt:
    op 27-12-2005 om 20:34
    “Waterzuiveringstaks en milieuheffing = in mijn ogen gelijk; 2 x cash in 1 jaar, ze hebben ons goe liggen !!”

    Helemaal juist, die vroegere heffing en de huidige zuivering zijn hetzelfde. Die heffing betaalde je echter als particulier tot 31 december 2003 op een factuur van de Vlaamse Gemeenschap (VMM) en vanaf 1 januari 2005 op de factuur van de watermaatschappij. Over de vrijstelling die iedere particulier kreeg in 2004, hoor ik echter bitter weinig hanen kraaien. De factuur van de VMM is weliswaar in vele gevallen tot anderhalf jaar na datum aangerekend, vandaar enige verwarring. De tarieven voor de zuivering worden nog steeds bepaald door de VMM, en gebeuren, net zoals vroeger op het aantal verbruikte kubieks. Trouwens al gemerkt dat je bij de watermaatschappij slechts 6% btw hierop betaalt en dat dit bij de VMM 21% was?

    Huug zegt:
    “Ze hebben ons de waterzuiveringskosten voor het heel jaar 2005 ineens aangerekend. Daarom.”

    Geen idee of de TMVW dit inderdaad deed, daar ga ik geen oordeel over vellen. Bij ons gebeurde dit niet, maar werd vanaf het begin gefactureerd naargelang de verbruikersperiode en verbruik.

    krisvd zegt:
    op 27-12-2005 om 22:25
    “‘t zal waarschijnlijk inderdaad wel juist zijn, maar misschien was het raadzamer geweest om op die tussentijdse (eerste afrekening) een detail in bedragen weer te geven waaruit die is opgebouwd.”

    Hetzelfde probleem is opgedoken bij andere maatschappijen. De overgangssituatie, waarbij verschillende facturen plots samen stonden op één factuur bij de watermaatschappij, zorgde voor de nodige (facturatie) problemen. Tussentijdse facturen werden ingevoerd om de vele klanten die betalingsmoeilijkheden hebben met een volledige afrekening, een spreiding van betaling te bieden. Het is echter een onbegonnen taak om hiervoor een selectie te maken, vandaar dat deze tussentijdse facturen voor bijna iedereen (heel vlug, vandaar de weinige details waarschijnlijk) ingevoerd werden. Wil je de details weten van zo’n aanrekening, bel dan de klantendienst van je maatschappij, zij wachten op jouw telefoon!

    Jean Marie de Wulf zegt:
    op 28-12-2005 om 11:59
    “In Belgie worden de burgers meestal(?) om de maand betaald. Waarom kunnen “ze” niet onmiddellijk de bedragen en de stortingen per maand laten gebeuren, meer en meer kan zoiets zelfs automatisch.”

    Het is een wikken en wegen gebleken. Bij sommige maatschappijen werd standaard voor iedereen de driemaandelijkse voorschotfactuur ingevoerd. Sommige klanten staan erop slechts jaarlijks gefactureerd te worden, andere driemaandelijks, en andere maandelijks. Wat voor de ene klant ideaal is, is voor een andere klant de bron van een hevig ongenoegen. Bel naar jouw maatschappij om de mogelijkheden te weten en naar jouw ideaal aan te passen.

    Frank Lateur zegt:
    op 28-12-2005 om 14:23
    “Ook de heffingen voor een groot deel van 2004 zouden nog niet zijn geïnd, dat zou bij de volgende afrekening gebeuren. ‘k Zal nieuwjaar mogen vieren met spa bruis en zalm van den aldi.”

    In 2004 kreeg iedere particulier vrijstelling. Ofwel heb je het misbegrepen, ofwel was die medewerker niet goed op de hoogte (shame). Vier gerust uw nieuwjaar met flessen uit den aldi. Bekijk daar dan ook de prijs eens van en reken uit hoeveel een kubiek spa u zal kosten tegenover een kubiek drinkwater uit de kraan. Jawel, drinkwater. Degene die een fles uit de winkel kan tonen met de vermelding ‘drinkwater’, die krijgt van mij een kubiek cadeau. Drinkwater valt onder strenge normeringen, waar de flessenwaters niet aan voldoen. Wat niet betekent dat dit flessenwater niet drinkbaar is hoor, zeker niet. Het water dat aan je watermeter binnenkomt voldoet aan die strenge normen. Wat mensen soms in hun binneninstallatie presteren met slecht onderhouden ontkalkers en filters (bacteriëngroei) en overschakelsystemen met regenwater en zo, tart elke verbeelding. Wanner het water aan de watermeter tijdelijk ondrinkbaar is, dan zal uw maatschappij dit laten weten!

    yves zegt:
    op 28-12-2005 om 14:55
    “Wij kregen maanden voor onze afrekening minstens twee voorbereidende brievenvan de TMVW. We waren dus gewaarschuwd. Ik vond deze communicatie vrij degelijk.”

    De verschillende watermaatschappijen stelde alles in het werk om de klanten op de hoogte te brengen van de veranderingen. Folders bij de facturen, krantenartikels, nieuwsberichten, … Blijkbaar heeft de modale Vlaming algemeen de informatie hierover langs de kant gelegd.
    Degenen die dit niet deden, zijn vol lof over de degelijke informatie.

    geraard van heusden zegt:
    op 28-12-2005 om 21:22
    “mag de huisbaas die waterzuiveringskosten doorrekenen naar huurders ??”

    Dat deed die huisbaas vroeger ook al met de heffingen, waarom zou hij dit nu moeten veranderen? Omdat deze nu op een gezamenlijke factuur staan? Het blijft het principe van ‘de verbruiker betaalt’, en u bent de verbruiker, niet de huisbaas.

    Stan zegt:
    op 30-12-2005 om 16:33
    “Het zit nl. zo: tot en met oktober stond Electrabel in voor de inning van de drinkwaterfacturen. Zij moesten vervolgens dat bedrag doorstortten aan TMVW. Nu blijkt dat Electrabel de sanneringsbijdrage niet heeft doorgerekend en dus niet aan tmvw heeft doorgestort. Wij hebben aan Electrabel onze schuld betaald in de veronderstelling dat dit het juiste bedrag was. Indien Electrabel vergeet om ons iets aan te rekenen moeten zij daar maar de gevolgen van dragen.”

    Lol. Tja, de TMVW had inderdaad een samenwerking met Electrabel, maar ik ben te weinig op de hoogte hiervan om er uitspraken over te doen. Het bedrag zal u echter verschuldigd blijven. Het is afwachten tot u iets vergeet te vermelden voor aftrok bij de belastingen, stel u voor dat dan niet teruggerekend wordt :). Wist u trouwens dat de watermaatschappijen voor vele zaken, die in het voordeel van de klant uitdraaien, indien nodig, met terugwerkende kracht van vele jaren werken. Verkeerde aangegeven zaken, ivm gratis kubieks, verkeerd doorgegeven verhuizen, vrijstellingen die terug gaan naar eerder periodes, … De maatschappijen moeten dat dan ook maar afschaffen bij mensen die hierover vallen. Goed voorstel.

    “In de tussentijd ga ik eens uitzoeken of er een ombudsdienst bestaat en of er bij de FOD Economie gehoor te vinden is voor de klachten. Kruip dus allemaal in je pen en protesteer de facturen!”

    Dit zal de link zijn die u zoekt: https://www.vlaamseombudsdienst.be
    Hou er echter rekening mee dat de meeste drinkwatermaatschappijen een soort intercommunales zijn en in feite niet onder de Vlaamse Overheid vallen. Ik vraag me af of u daar gehoor gaat krijgen. Ik ben er zelf nieuwsgierig naar.

    Het type klant ‘de eeuwige klager’ vind je bij alle maatschappijen. Meestal bezorgen deze klanten in de diensten de nodige ambiance. Blijf aub bestaan!

    GuidoVP zegt:
    op 16-04-2006 om 10:43
    “@ Filip: je hebt gelijk met wat je zegt over huurprijzen. Men ziet de financieel draagkrachtige huurder graag komen, die heeft de meeste keuze. Resultaat: hij spaart zijn huis bijeen.
    Aan de andere kant heb je huurders die het financiëel nooit zullen rooien. Het gaat hier om een groep die steeds groter wordt. Niet alleen leefloners maar ook mensen die failliet gaan, gescheiden zijn, hun schulden niet meer kunnen betalen, invaliden, eenoudergezinnen of gezinnen met één inkomen, etc.”

    Informeer bij uw watermaatschappij. Voor een aantal van de genoemde gevallen (leefloon, handicap, inkomensgarantie, …) betaat er vrijstelling voor de heffingen. Vraag of je hiervoor in aanmerking komt!

    Jeroen Van Cauwenberghe zegt:
    op 16-04-2006 om 10:16
    “Zwijg mij van TMVW… Eerst deden ze mij betalen voor twee waterleidingen terwijl ik er maar 1 heb. Ze zijn komen kijken en zeiden dat ze het gingen oplossen. Heb dan even later een creditnota in de bus gekregen, maar heb tot op vandaag nog niets terug gekregen. Integendeel: ik krijg faktuur na faktuur, bellen haalt ook niets uit, want ze nemen niet op en hun e-mail lezen ze ook al niet. Ik voel me genoodzaakt om een aangetekende zending te sturen…”

    Ga langs. Creditnota’s zijn een algemeen probleem. Sommige mensen weten er weg mee, andere niet. Is die creditnota niet opgesteld om een factuur boekhoudkundig terug op nul te zetten? Die van die tweede meter? Is uw eventuele betaling niet verrekend in de andere facturen? 90% van de mensen die bellen ivm een terugbetaling, hadden niet eens gezien dat het bedrag al lang teruggestort was. Ga langs voor die informatie!

    Ik blijf erbij dat ik me van commentaar onthoud ivm de TMVW. Ik ken hun werkwijze niet, ik ken hun facturen niet. Veel ligt echter dikwijls bij de klanten zelf, die eerder klagen dan informatie te willen lezen of te willen horen. De mensen die wij aan de lijn krijgen leggen voor het overgrote deel tevreden terug de hoorn neer. Dagelijks horen wij vele ‘dank u’s’ omtrent de informatie. En wekelijks hebben wij onze bellers die, wanneer hen iets duidelijk gemaakt wordt, altijd wel iets vinden om over te klagen, tot in het absurde toe. Onthou gewoon dat het onmogelijk is om alle mogelijke gevallen even adequaat aan de man te brengen. Wat voor de ene een duidelijke situatie is, zal voor iemand anders moeilijk te vatten zijn. Als een slager begint te zeggen hoe de bakker een brood moet maken, wordt gehaktbrood de standaard, en dat vind ik niet lekker.

  27. Reactie van Huug

    Beste Kurt.
    Hartelijk bedankt voor je reactie. Dit maakt een heleboel duidelijk.
    Ondertussen heb ik mijn eerste driemaandelijkse factuur gekregen en op de achterkant van de factuur stonden ook de prijzen.
    Die variëren naargelang je verbruik tussen (ongeveer) 3.2 tot 3.7 euro de ‘kuub’. Ik ben beginnen rekenen. Als ik een gemiddelde neem van 3.4 euro per ‘kuub’ = 1000 liter dan wil dat zeggen dat 1 liter water uit de kraan me 0.13 centiem (oude Belgische frank) kost.
    Een bad (300L.) kost me dus ongeveer 40 Bfr.
    Ook leuk om weten.

  28. Reactie van jorn

    ma jongens toch, jeroentje, medelijden

  29. Reactie van Jan De Moor

    Ook leuk om weten zijn de vaste kosten van het TMVW-personeel zoals de lonen aan de directieleden van deze intercommunale.
    Zo strijkt een onderdirecteur zomaar bruto 240.000 euro op per jaar. Wat zou de directeur niet verdienen, naast zijn andere bijverdienste?
    Het water wordt inderdaad te duur betaald.

  30. Reactie van patje

    weet iemand hoeveel een nieuwe rioolaansluiting kost vanaf de rooilijn?daar ik een offerte ontvangen heb van 2350€ zonder enige uitleg.

  31. Reactie van Scoubidou

    Dat wordt afwachten of ze het deze keer gaan uitvoeren en vooral blijven uitvoeren!

    ====================

    Op 22-jun-2010, om 08:45 heeft het volgende geschreven:

    Geachte,

    Wij hebben uw e-mail van 14 juni 2010 in goede orde ontvangen.
    Ondertussen werden er in ons systeem driemaandelijkse tussentijdse facturen opgemaakt ten bedrage van 25 euro.

    Wij hopen u hiermee van dienst te zijn. Heeft u nog vragen, dan helpen de medewerkers van onze Klantendiensten u graag verder via e-mail of via de AquaFoon (078 35 35 99).

    Met vriendelijke groet
    TMVW Klantendiensten

    ———-Oorspronkelijke mail———–
    From : Ik
    Subject : Fwd: Maandelijkse betaling –

    ====================

    Mevrouw,
    Mijnheer,

    Ik ontving vandaag mijn waterfactuur. Tot mijn verbazing zag ik nergens dat er werd rekening gehouden met maandelijkse voorafbetalingen. Toen ben ik naar mijn uittreksels gaan kijken en ja hoor, TMVW heeft het weer klaargespeeld m
    ij van hun lijst te schrappen en vertikt het nogmaals mij voorafbetalingen aan te rekenen. Nog geen half uur geleden sprak ik met een vriendin die maandelijks 16 # voorafbetaalt. Waarom kan u dat bij haar wel aanrekenen en bij mij niet? Uw firma ging dit
    euvel nochtans in oktober 2008 oplossen!!! Als TMVW vanaf juli niet opnieuw overgaat op maandelijkse of tweemaandelijkse betalingen, dan zal ik zelf een automatische storting regelen, want ik wil niet elke maand juni een factuur ontvangen die gelijk staat
    met een mokerslag.

    Ik

    ====================

    —–Oorspronkelijk bericht—–
    Van: klantend
    iensten@tmvw.be [mailto:klantendiensten@tmvw.be]
    Verzonden: vrijdag 10 oktober 2008 11:15
    Aan: Ik
    Onderwerp: RE: Maandelijkse betaling
    Geachte mevrouw Hermans

    Langs deze weg bevestigen wij de goede ontvangst van onderstaand
    e-mailbericht .
    Tevens kunnen we u meedelen dat u geen maandelijkse tussentijdse facturen
    meer hebt bekomen als gevolg van een systeemtechnisch probleem.
    Het systeem maakt geen tussentijdse facturen op met een bedrag lager dan 15
    euro.
    Inmiddels hebben we dit euvel opgelost en zal Mevrouw X maandelijkse
    tussentijdse facturen ontvangen ten bedrage van 18 euro.

    Wij danken u alvast voor uw bereidwillige medewerking en bieden u onze
    excuses aan voor het gecreëerde misverstand alsook het veroorzaakte ongemak.
    Mocht u nog verdere vragen hebben dan staan onze medewerkers van de
    Klantendiensten graag tot uw beschikking via de AquaFoon (078 35 35 99).

    Met vriendelijke groet
    TMVW Klantendiensten

    ============

    ———-Oorspronkelijke mail———–
    From : Ik
    Subject : Maandelijkse betaling

    Mevrouw,
    Mijnheer,

    Ik stel vast dat TMVW sinds 20/06/2008 (eindafrekening 2007-2008) niets meer
    van mijn rekening heeft gehaald, niettegenstaande ik eerder duidelijk heb
    gevraagd mijn rekening maandelijks te debiteren i.p.v. één keer per jaar of
    3-maandelijks. Dit is niet de eerste keer en jammer genoeg hoor ik nog van
    andere klanten dit verhaal. Wat heeft u eigenlijk tegen maandelijkse
    betalingen? Dit getuigt werkelijk van een gebrek aan respect!

    Ik hoop dan ook van harte dat deze markt spoedig wordt opengegooid en concurrenten ook water mogen gaan verdelen. Ik kan u verzekeren dat ik bij de eersten zal zijn om van verdeler te veranderen.

    Ik