De koningin zonder land – bespreking

zaterdag 15 juni 2013 11u42 | ElsS | reageer
Trefwoorden: , .

coverEnige tijd geleden kreeg ik een boekje in mijn handen met de titel De koningin zonder land, geschreven door Paul Verrept en met tekeningen van Berlinde De Bruyckere.
Paul Verrept (°1963, Deurne) is grafisch ontwerper, illustrator en auteur. In 1994 debuteerde hij als auteur-illustrator met Mag ik bij je slapen?. Twee jaar later brak hij door met een bewerking van drie gedichten van Paul Van Ostaijen tot prentenboeken. Samen met Bart Meuleman maakte Paul de reeks rond meneertje Kokhals. Zijn prentenboek Het meisje de jongen de rivier is bekroond met de Gouden Uil, prijs van de jonge lezer 2005 en de Prijs voor Letterkunde van de Provincie Antwerpen 2005. Mist veroverde een plaatsje op de longlist van de Gouden Uil 2007. In 2012 ontving Paul een Boekenwelp voor de tekst van Kleine Pieter deed open.
Berlinde De Bruyckere is opgegroeid in Gent en studeerde er aan Sint-Lucas. In 1999 vertegenwoordigde ze België op de Biënnale van Venetië en brak internationaal door. In 2009 ontving ze de Vlaamse Cultuurprijs voor Beeldende Kunst. Haar belangrijkste thema’s zijn kwetsbaarheid, vergankelijkheid en eenzaamheid. In haar werk zijn vaak paardenlichamen verwerkt, maar ook gedeformeerde lichamen en bomen. Vanaf 1 juni 2013 stelt ze opnieuw tentoon in het Belgisch paviljoen van de Biënnale van Venetië. De curator is J.M. Coetzee.

Het boekje bleef echter een tijdje op mijn kast liggen, alsof het lag te wachten op het juiste moment om gelezen te worden. Ik nam het mee op een kille zaterdag tijdens een onverwachte uitstap naar de kust. De gure wind en grijze wolken dreven me al snel naar een taverne waar ik me installeerde op de bank met een dampende kop koffie en aan het lezen sloeg. Misschien lag het aan het weer, maar het verhaal leek hetzelfde gebrek aan warmte uit te stralen. Ik werd er niet meteen vrolijk van. In mijn hoofd verschenen beelden van zwart Afrika waar mensen op de vlucht sloegen voor het noodweer. Ook de beelden van Berlinde De Bruyckere versterkten het gevoel van onrust en onzekerheid. Ik las het verhaal uit en legde het aan de kant maar toch had ik het gevoel dat er meer in zat…

Kort daarna trok ik – op een nog eerder uitzonderlijke, zonnige zondag – richting SMAK. Op de laatste dag van de tentoonstelling Ensemblematic – waar ook werken van Berlinde De Bruyckere te zien waren - las Paul Verrept er immers voor uit De koningin zonder land. Het voorlezen werd ietwat verstoord door het heen en weer lopen van het publiek, maar de man hield dapper vol en probeerde toch de sfeer uit zijn boek over te brengen op de luisteraars.

Kwam het door de locatie, de tekening van Berlinde die ons omringden in de kleine ruimte, de zon die buiten straalde, het opnieuw horen van de teksten die ik kort voordien zelf gelezen had? Ik zou het niet kunnen zeggen maar deze keer hoorde ik duidelijk de poëzie in de teksten en verschenen in mijn hoofd vooral warme beelden. Heel bizar vond ik het maar wel boeiend om te merken dat een andere context een zo verschillende reactie kon opwekken. Ik besliste om het verhaal zeker eens opnieuw te lezen en er dan de ideale omstandigheden voor op te zoeken en dus ligt het boekje nu te wachten tot de junidrukte op het werk plaats zal maken voor het rustiger ritme van de zomermaanden.

De koningin zonder land is een bijzonder verhaal over het leven en de liefde. Een verhaal dat Paul Verrept schreef in opdracht van muziektheater Transparant, die er een opera van maakte. De regisseur is Wouter Van Looy, de muziek is van Wim Henderickx. Eind januari 2014 gaat de opera in première in de Opera Gent.

De koningin zonder land
96 blz.
isbn 978-90-5838-837-7