Azizi en de kleine blauwe vogel – boekbespreking

dinsdag 25 juni 2013 12u40 | ElsS (tekst), Max Van Hemel (beeld) | 1 reactie
Trefwoorden: , , , .

De jonge uitgeverij Book Island, die dit voorjaar met D.E.S.I.G.N. haar eerste Nederlandstalige titel lanceerde, bracht begin juni een eerste eigen Nederlandstalige uitgave uit: Azizi en de kleine blauwe vogel van Laïla Koubaa en Mattias De Leeuw.

Azizi2

Azizi en de kleine blauwe vogel is het debuut van de Gentse schrijfster Laïla Koubaa, dochter van een Tunesische vader en een Belgische moeder. Ze groeide op in een West-Vlaams polderdorpje en bracht elke zomervakantie door bij haar familie in Tunis. Ze woont inmiddels samen met haar twee kinderen en man, schrijver Bart Koubaa, in Gent. Ze is master in de Oosterse Talen en Culturen en begeleidt jongeren met specifieke noden in verschillende scholen. De Jasmijnrevolutie in  2011 vormde de aanleiding voor het schrijven van haar verhaal.

Revolutie is niet meteen een thema dat uitnodigt tot het schrijven van een prentenboek, maar Laïla bewijst dat het mogelijk is. Het werd een gelaagd boek dat zowel kinderen als volwassenen aanspreekt. ‘Azizi en de kleine blauwe vogel’ is een Arabisch sprookje over het Land van de Halve Maan, waar de mensen gebukt gaan de heerschappij van de hebzuchtige Toer en Ditta. Voor de kinderen vertelt het boek een sprookje waarin het kwade overwonnen wordt door het goede. Voor de volwassenen zit het verhaal vol verwijzingen naar de Arabische lente. De blauwe vogel alludeert zowel aan Maurice Maeterlinck als aan Twitter. Aangezien er bij ons op de boekenplank nog een papieren blauwe vogel prijkt van de tentoonstelling over geluk & Maurice Maeterlinck eerder in de Sint-Pietersabdij maakte ik meteen deze connectie, maar ik kan me voorstellen dat er net iets meer mensen de link naar het blauwe vogeltje van Twitter zullen leggen. Allebei hebben ze echter een passende betekenis in het verhaal.

Het verhaal wordt op een bijzondere manier ondersteund en aangevuld door de illustraties van Mattias De Leeuw, een jonge ster aan het firmament die inmiddels al enkele prijzen op zijn palmares heeft staan. Naast kinderboeken kan je zijn werk ook terugvinden in kranten en tijdschriften (o.a. Weekend Knack, Nest en De Standaard).

Mattias De Leeuw en Laïla Koubaa

Mattias De Leeuw en Laïla Koubaa

Het kleurgebruik in Azizi is prachtig en de tekeningen worden ondersteund door zwierige streken verf. Het zorgt voor een ietwat dromerige stijl, die voor mij perfect aansluit bij de sfeer van Maeterlincks Blauwe vogel. Voor dochterlief versterkten de tekeningen duidelijk het sprookjesaspect van het verhaal. De kleine mensen die gebukt gaan onder de allesverpletterende invloed van de tirannieke heersers, de kleine Azizi die het - ’gewapend’ met een stopnaald en een slinger jasmijnen - opneemt tegen de machthebbers, het wordt allemaal heel poëtisch in beeld gebracht.

Azizi1

Fotograaf Max van Hemel ging een kijkje nemen tijdens de boekvoorstelling in de Korenbloemschool in Gent. Het werd er duidelijk een heel gezellige én creatieve namiddag!

Mocht u nog een geschenkje nodig hebben of uzelf willen verwennen met een mooi boek dan is Azizi zeker een goede kandidaat.